Treidauspsykologia

Usein unohdetaan, että kaupankäynnin psykologia on tärkeä osa elinkeinonharjoittajan taitoja, ja se voi määrittää kokonaisvaltaisen menestyksen tai epäonnistumisen markkinoilla. Riippumatta siitä, miten taitava olet teknisissä tai fundamentaalisissa analyyseissä, kaupankäynnin psykologia vaikuttaa kaupankäyntipäätöksiisi markkinoilla. Psykologia on mielen ja käyttäytymisen tai yksinkertaisesti persoonallisuuden tutkimusta. Sinänsä kaupankäynnin psykologia viittaa elinkeinonharjoittajan ajattelutapaan minkä tahansa kaupankäyntitoiminnan aikana. Ihmiset ovat emotionaalisia olentoja, jotka ovat alttiita ennakkoluuloille, ja tämä voi näkyä heidän kaupankäyntitoiminnassaan. Usein sanotaan, että kauppiaan pahin vihollinen on hän itse, hänen omat tunteensa ja ennakkoluulonsa kaupankäynnin aikana. Kaupankäynnin psykologian ymmärtämisen tarkoituksena ei ole poistaa tunteita tai ennakkoluuloja (ne tulevat luonnostaan), vaan varmistaa, etteivät ne estä objektiivista päätöksentekoa kaupankäynnin aikana tai kaupankäyntistrategioiden kehittämisessä.


Eri kauppiailla on erilaiset persoonallisuudet, mikä tarkoittaa, että kaupankäyntipsykologia vaikuttaa heihin eri tavoin. Kaupankäyntipsykologian ymmärtäminen tarkoittaa siis sitä, että ymmärtää omaa persoonallisuuttaan ja erityisesti kielteisiä psykologisia piirteitä, jotka voivat rajoittaa menestystä markkinoilla. Se tarkoittaa myös sellaisten positiivisten psykologisten ominaisuuksien kehittämistä, jotka parantavat päätöksentekoa forex– ja CFD-markkinoilla. Rahoitusmarkkinat ovat luonteeltaan nopeatempoisia ja dynaamisia, ja ne tarjoavat rajattomat mahdollisuudet mutta myös välittömän tappion vaaran. Oikeaa rahaa voi saada voittoina yhtä paljon kuin se voi haihtua tappioina. Millä tahansa hetkellä tehdyllä päätöksellä voi olla valtava vaikutus pääomataseeseesi.

Kaupankäyntipsykologian tavoitteena on ehdollistaa kauppiaan ajattelutapa. Opiskelemalla kaupankäynnin psykologiaa kauppiaat toivovat saavansa henkisen etulyöntiaseman kaupankäynnissä markkinoilla. Se on keino rakentaa tietoisuutta itsestä ja sitoutua positiiviseen ajatteluprosessiin ja kaupankäyntikäyttäytymiseen, joka antaa sinulle realistisen mahdollisuuden pitkän aikavälin kaupankäynnin menestykseen. Se on tapa rakentaa ja soveltaa kurinalaisuutta reaaliaikaisesti kaupankäynnin aikana. Kun kaupankäyntipsykologia on hallussa, kaupankäyntisuunnitelmaa noudatetaan kirjaimellisesti, tehdään aina järkeviä päätöksiä, eivätkä tunteet tule objektiivisen kaupankäynnin tielle.

Treidaukseen liittyvät tunteet

Tunteet kaupankäynnissä voivat usein johtaa virhearviointeihin ja tappioihin. Seuraavassa on joitakin yleisimpiä tunteita, jotka vaikuttavat kaupankäyntitoimintaan:

  • Pelko
    Pelko on luultavasti ensimmäisiä tunteita, joita koet, kun katselet kaupankäynnin kaavioit, taulukoita ja tietoa etkä ehkä täysin ymmärrä niitä ja se voi tuntua pelottavalta. Saatat haluta juosta karkuun, olla edes investoimatta, ihan vain varmuuden vuoksi, mutta silloin et voi myöskään saavuttaa voittoja. Pelko voi olla rajoittava tekijä, joka estää avaamasta mahdollisesti kannattavia positioita laskematta riskejä kunnolla. Pelon ymmärtäminen on ensimmäinen askel tunteen ja haittatekijöiden voittamiseksi, joita saatat kokea, kun astut johonkin, josta tiedät vain vähän. Kaupankäynti ei ole uhka, kaupankäynnissä ei ole juurikaan pelättävää, se vain vaatii aikaa ja tietoa ymmärtää, mitä teet, miksi teet sen ja miten se voi lopulta hyödyttää sinua. Pelko ilmenee markkinoilla parhaiten ilmiönä, joka tunnetaan nimellä FOMO,termi, joka on peräisin pörssipsykologiasta kuvaamaan ”pelkoa siitä, että menetät suuren tilaisuuden markkinoilla”. FOMO:n laukaisevat markkinoilla tunteet, lähinnä pelko ja ahneus. Se on tunne siitä, että muut kauppiaat tekevät paljon rahaa, ja se synnyttää kiireellisen halun tehdä myös suuria voittoja. Tämä halu voi johtaa kaupankäyntivirheisiin, kuten liian suuren pääoman riskeeraamiseen tai jopa tarpeettomien kauppojen tekemiseen. FOMO-kauppiaat pelkäävät, että he menettävät suuren mahdollisuuden jättämällä tietyn kaupan tekemättä, ja samalla heistä tulee ahneita tehdäkseen voittoja kiireesti. FOMO:n voivat laukaista erilaiset tekijät, kuten epävakaat markkinat, pitkät voitto- tai tappioputket, uutiset ja huhut sekä sosiaalinen media. FOMO voi ilmetä yksilöllisesti tai jopa kollektiivisesti markkinoilla. Tuorein tapaus on tammikuulta 2021, kun keskustelu suositulla sosiaalisen median foorumilla Redditissä aiheutti massiivisen kysynnän GameStopin osakkeille. Osakkeen arvo nousi epänormaalisti parissa päivässä ennen kuin se putosi jälleen alle alkuperäisen hintatasonsa. Hulluuden aikana yksityissijoittajat osallistuivat ”juhliin”, mutta monet olisivat laskeneet jälkeenpäin tappioita vain siksi, että kauppa tehtiin täysin euforisesti. Välttääkseen FOMOn, kauppiaan tulisi laatia vankka kaupankäyntisuunnitelma, jossa on määritellyt sisään- ja uloskirjautumissäännöt sekä kohtuullinen riskinhallintasuunnitelma, ja noudattaa sitä tiukasti.

  • Ahdistus
    Ahdistus on myös vaarallinen tunne valuuttakaupassa. Se on levottomuuden, jännityksen tai jatkuvan huolen tunne. Kun treidaaja ahdistuu liikaa, se on selvä merkki siitä, että jotain on tehty väärin tai että hän on poikennut kaupankäyntisuunnitelmastaan. Tehokas kaupankäyntitoiminta edellyttää jatkuvaa valppautta ja kohonnutta tietoisuutta. Ahdistuneessa tilassa kauppiaalta puuttuu tämä ja hän on siksi altis huonoille kaupankäyntipäätöksille, jotka voivat johtaa tuhoisiin tappioihin.

  • Liiallinen varmuus
    Liiallinen itseluottamus on tila, jossa kaupankäyntipäätöksiin ja -odotuksiin suhtaudutaan luottavaisemmin kuin on loogisesti järkevää. Liiallinen itseluottamus voi saada kauppiaat yliarvioimaan kykyjään ja, mikä vielä pahempaa, aliarvioimaan vallitsevia markkinariskejä, kuten volatiliteettia. Liiallinen luottamus markkinoihin voi syntyä positiivisten kauppojen sarjan tai pitkäaikaisen onnen jälkeen. Tämä voi johtaa siihen, että kauppiaat saavat vääränlaisen illuusion hallinnasta, mikä voi johtaa riskikäyttäytymiseen markkinoilla, kuten ylikurssien ylilyöntiin, aggressiiviseen markkinoiden ajoitukseen, suurten erien kaupankäyntiin, joustamattomien strategioiden käyttämiseen ja volatiliteettiriskin huomiotta jättämiseen. Liiallisen itseluottamuksen voittaminen edellyttää, että on rehellinen itselleen kaupankäyntikyvyistään, tekee huolellista analyysia ja noudattaa tiukkaa riskinhallintasuunnitelmaa.

  • Turhautuminen
    Epävarmoilla rahoitusmarkkinoilla, joilla on aina olemassa vaara menettää oikeaa rahaa, on hyvin helppoa, että kuka tahansa kauppias turhautuu. Turhautuminen johtuu vihasta, joka johtuu siitä, ettei markkinoilla voi saada tahtoaan läpi. Jokaisen treidaajan tavoitteena on ansaita jatkuvasti rahaa markkinoilta, mutta vain harva onnistuu siinä. Turhautuminen voi syntyä, kun treidaaja kokee monivuotisia tappioita tai valtavien arvonalennusten jaksoja. Turhautuminen on kuin synkkenevä pilvi, sillä se vain kasvaa uhkaavammaksi. Se lisää epäilyä, mikä voi johtaa kaupankäyntisuunnitelmasta tai jopa aiemmasta toimivasta strategiasta luopumiseen. On kuitenkin parempi ehkäistä turhautumista kaupankäynnissä kuin taistella sitä vastaan jälkikäteen. Tämä tarkoittaa, että kauppiaan on tiedostettava (ja jopa hyväksyttävä) markkinariskit ja sitouduttava aina pitämään kiinni kaupankäyntisuunnitelmasta. Kauppiaiden olisi myös asetettava realistiset odotukset ja pidettävä kaupankäyntiä pikemminkin pitkän aikavälin maratonina kuin pikavauhtia rikastumiseen tähtäävänä sprinttinä. Kun turhautumista ei kuitenkaan voida välttää, kauppiaiden tulisi käyttää tämä ajanjakso kaupankäyntitoimintansa pohtimiseen ja aiempien virheiden välttämiseen sekä tilaisuutena kehittää kaupankäyntitaitojaan ja -tekniikoitaan.

Treidauksen ajattelutapa

Kuten edellä todettiin, treidaajan pahin vihollinen on hänen oma ajattelutapansa. Siksi on tärkeää hallita sitä siten, että se ei toimi sinua vastaan. Ensimmäinen askel tähän on laatia kaupankäyntisuunnitelma ja pitää siitä tiukasti kiinni. Kaupankäyntisuunnitelma sisältää yksityiskohtaiset tiedot kaupankäyntistrategiastasi (tulo- ja poistumissäännöt) sekä riskinhallintasuunnitelmastasi. Markkinoiden epävarmuudesta huolimatta sinua vaivaa harvemmin epävakaa mielentila, jos noudatat kaikkia kaupankäyntisääntöjäsi. Kaupankäyntisuunnitelma varmistaa, että sinulla on selkeät puitteet, kun suoritat kaupankäyntiä. Kun noudatat sääntöjäsi, noudatat määriteltyä strategiaasi ennen kuin otat minkä tahansa kaupankäyntiposition markkinoilla. Mitään kauppaa ei tehdä ilman asianmukaista huolellisuutta tai perusteellista tutkimusta, jolla vahvistetaan tai validoidaan kaikki kaupan asetukset.

Riskinhallinnan osalta kaupankäyntisuunnitelmasi noudattaminen tarkoittaa vakaita kauppakokoja, määriteltyä strategiaa optimaalisten stop losses- ja voittotavoitteiden asettamiseksi sekä joustavia sääntöjä alenemisjaksojen hallitsemiseksi. Riskienhallintasuunnitelmassa määrätään myös siitä, miten ja milloin nostat voittosi, jotta voit jatkuvasti säilyttää objektiivisuuden markkinoilla. Kaiken kaikkiaan riskienhallintasuunnitelman tavoitteena on saattaa sinut parhaaseen mahdolliseen tilanteeseen, jotta voit saada markkinoilta tuottoa unohtamatta kuitenkaan riskien vaaraa. Mutta vaikka pyrkisitkin hyötymään markkinoilta, on aina suositeltavaa käydä kauppaa vain sellaisilla rahoilla, jotka olet valmis ja kykenevä menettämään. Käytä myös aikaa ymmärtääksesi psykologisen profiilisi, hallitsevat tunteesi, reaktiosi ja rajasi ja varmista, että noudatat kurinalaisuutta joka kerta, kun aloitat kaupankäynnin. Riskinsietokyky on tärkeä tekijä kaupankäynnissä, ja se määrittää pitkälti päätöksentekoprosessiasi kaupankäynnin aikana. Riskinsietokyky on pohjimmiltaan se, kuinka suuren riskin olet valmis ottamaan sijoitusta kohti.

Tunteiden hallitseminen

Tunteiden hallinta kaupankäynnin aikana on kypsä ja tärkeä lähestymistapa. Kaupankäynti on luonteeltaan stressaavaa toimintaa, joka voi laukaista useita vaihtelevia tunteita, mikä voi johtaa siihen, että kauppias antautuu markkinoille. Tunteita ei voi välttää, mutta kaupankäynnin aikana niitä on hallittava asianmukaisesti. Paras tapa hallita tunteita on tuntea ne ja oppia niistä. Tämä tarkoittaa tunneblogin pitämistä, joka on pohjimmiltaan päiväkirja tunteista, joita tunnet kaupankäynnin aikana. Kiinnitä huomiota jokaiseen pieneen tunteeseen, jota tunnet, ja kirjoita se ylös yhdessä sen laukaisseiden olosuhteiden kanssa. Jos sinua pelotti tehdä kauppa, tai olet iloinen voitosta, tai jos tunsit olosi hyvin alakuloiseksi hävittyäsi aiemmin voitollisen kaupan: kirjoita kaikki ylös, dokumentoi kaikki. On myös tärkeää dokumentoida jokaisen kaupan tulos ja se, miten se korreloi ennen kauppaa, sen aikana ja sen jälkeen koettuihin tunteisiin.

Tämä koskee sekä demo- että live-kaupankäyntitilejä. Tunneblogi on tärkeä oppimisväline, joka tarjoaa loistavan alustan poimia vihjeitä positiivisista ja negatiivisista tunteista, jotka vaikuttavat kaupankäyntitoimintaasi. Se auttaa sinua ymmärtämään persoonallisuuttasi ja lopulta hallitsemaan kaupankäynnin psykologiaa. Tehokas riskinhallinta kaupankäynnin aikana on myös elintärkeää, ja riskinhallinnan psykologiset hyödyt ovat loputtomat. Kun määrittelet stop loss- ja tavoitehinnat etukäteen, sinulla on selkeä käsitys siitä, kuinka paljon olet valmis riskeeraamaan pyrkiessäsi saavuttamaan kaupankäyntitavoitteesi. Sinänsä on elintärkeää noudattaa kaupankäyntisuunnitelmaasi ennalta määriteltyjen voitto-/tappiotasojen suhteen.

Muita riskinhallintaan liittyviä näkökohtia ovat kaupankäyntipositioiden mitoitus ja vakaus, perusteellisten analyysien tekeminen kaupankäyntiasetelman vahvistamiseksi ja valitsemasi kaupankäyntistrategian noudattaminen, kun astut markkinoille. AvaTrade tarjoaa jokaiselle kauppiaalle, niin aloittelijalle kuin asiantuntijallekin, mahdollisuuden harjoitella ilmaisella demotilillämme ja ottaa yhteyttä asiakaspalvelutiimiimme, jotta voit pitää tunteesi kurissa. Demotilin avulla voit harjoitella kaupankäyntiä ja päästä markkinoille ilman henkilökohtaiseen pääomaasi kohdistuvaa riskiä, kun yksi asiakastukemme jäsenistä opastaa sinua. Tämän sanottuani on vain reilua mainita, että oikean rahan tilin omistaminen herättää erilaisen tunnereaktion, mutta perusta on aina sama. ’Jos et suunnittele, suunnittelet epäonnistuvasi’, on totta kaupankäynnissä. Suunnittelemalla jokaisen kaupan varmistat menestyksesi kauppiaana. Toiseksi, kun sinulla on kaupankäyntisuunnitelma, varmistat, että et poikkea kurinalaisuudesta, joka on toteutettava, jopa kaikkein tuskallisimmissa markkinamuutoksissa.

Kokeile mitä tahansa teknisesti kehittyneistä kaupankäyntialustoistamme, koe asiantunteva, monikielinen asiakastukemme omalla kielelläsi ja valmistaudu ymmärtämään markkinoita. Oikea tili mielenrauhan kanssa siitä, että olet valinnut oikean välittäjän, positiivisella asenteella, antaa sinulle mahdollisuuden olla emotionaalisesti varustautunut markkinoita varten.

Online treidaukseen liittyvän psykologian UKK

  • Kuinka luoda oikea treidauksen psykologia?

    Ensinnäkin on ymmärrettävä, että kaupankäynnin psykologian kehittäminen vaatii vaivaa. On todella kova työ ymmärtää, miten aivosi käsittelevät kaupankäynnin aikana saatua tietoa ja miten tunteesi ovat mukana kaupankäynnin aikana. Vielä vaikeampaa on todella vaikuttaa tunteisiisi ja psykologiaasi ja muuttaa niitä, jotta voisit menestyä kaupankäynnin aikana. Muutamia asioita, joita voit tehdä, ovat tietojesi ja kaupankäyntitaitojesi parantaminen, jotta epäilet itseäsi harvemmin, voit kuvitella sekä voittavia että häviäviä kauppoja valmistaaksesi aivosi molempiin lopputuloksiin, nähdä, mitä menestyneet kauppiaat tekevät kaupankäynnin aikana, harjoitella hellittämättä ja seurata edistymistäsi ajan mittaan.

     
  • Onko treidaus stressaavaa?

    Et ehkä ajattele kaupankäyntiin liittyvää stressiä, mutta on hyvin tiedossa, että kaupankäynti on stressaavaa toimintaa. Itse asiassa Business Insiderin mukaan kaupankäynti on Wall Streetin toiseksi stressaavin työ heti investointipankkitoiminnan jälkeen. Jos et osaa käsitellä stressiä oikein, saatat huomata, että kaupankäyntituloksesi heikkenee, voittosi haihtuvat ja terveytesi heikkenee. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää oppia, miten reagoit stressiin ja miten voit tehdä reaktiostasi positiivisemman.

     
  • Kuinka voin parantaa treidaukseen liittyvää psykologiaa?

    Freud havaitsi, että toistamme samoja malleja ja selviytymismekanismeja yhä uudelleen elämässämme, vaikka strategia ei olisikaan onnistunut tai vaikka se olisi menettänyt hyödyllisyytensä. Toistamme sekä konfliktin ja stressin että menestyksen malleja. Yksinkertainen vastaus kaupankäynnin psykologian parantamiseen on siis löytää kaupankäynnin menestysmallit ja pyrkiä vahvistamaan niitä, kunnes niistä tulee automaattisia reaktioitamme. Tämä on tietysti paljon helpommin sanottu kuin tehty. Yksi tapa parantaa on välttää selviytymismekanismeja, jotka tulevat esiin ahdistuksen, turhautumisen, epävarmuuden ja pelon aikana, ja korvata ne taidoilla, jotka tulevat esiin silloin, kun olemme keskittyneimpiä ja ”vyöhykkeellä” kaupankäynnin aikana.