Trendin määritelmä – Mikä on trendi?

Määritelmän mukaan trendi on yleinen suunta, johon markkina-arvot tai omaisuuserän hinta liikkuvat. Trendi voi olla nouseva (nouseva), laskeva (laskeva) tai sivusuuntainen (tasainen). Ei ole olemassa tiettyä aikarajaa, jonka kuluessa suunta voidaan katsoa trendiksi, mutta yleisesti ottaen mitä kauemmin suunta jatkuu, sitä pätevämpi trendi on.

Trendin tunnistaminen

Helpoin tapa tunnistaa trendejä on tarkkailla hyödykkeen raakahintakehitystä. Hintoja seuraavat (tekniset) kauppiaat uskovat, että kynttilänjalkojen tarjoamat tiedot riittävät markkinoiden tulkitsemiseen. Sanotaan, että ”kynttilät uuvuttavat itsensä antaakseen valoa ihmisille”. Voit tunnistaa noususuhdanteen, kun omaisuuserän hinta tekee jatkuvasti korkeampia ylä- ja alamäkiä, kun taas laskusuhdanne syntyy, kun hinta tekee matalampia ala- ja alamäkiä. Suuntaus on sivuttain tai vaakasuora, kun hinta heilahtelee kiinteiden tukitasojen (alin raja) ja vastuksen (ylin) välillä. Eri trendeillä on erilaiset ominaisuudet suunnan, nopeuden tai vauhdin suhteen.

Erilaiset trendit voivat esiintyä rinnakkain, eikä niiden tarvitse olla ristiriidassa keskenään. Tämä tarkoittaa, että trendien sisällä voi olla trendejä. Mille tahansa kohde-etuudelle ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa trendiä, ellei sitä tarkastella määritellyn aikaskaalan puitteissa. On mahdollista, että kohde-etuuden päivittäinen kaavio osoittaa, että trendi on nouseva, mutta kun zoomataan pienempiin aikaväleihin, kuten tunti- tai 30-minuuttikaavioihin, trendi voi näkyä laskevana.

Ajattele trendiä kuin valtameren vuoroveden nousua ja laskua. Jokainen vuorovesi koostuu pienemmistä aalloista ja aaltoilusta. Vuorovesi, joka on noussut viimeisen tunnin ajan, voi koostua aalloista ja aaltoilusta, jotka ovat laskeneet viimeisten minuuttien aikana. Tämän vuoksi nouseva vuorovesi laskee lopulta ja laskeva vuorovesi nousee lopulta. Kaupankäynnissä aikakehyksen konteksti on erittäin tärkeä, kun yrität tunnistaa ja hyödyntää minkä tahansa trendin. Tämän vuoksi kauppiaat suorittavat useiden aikavälien analyysejä. On selvää, että pidemmän aikavälin kaavioissa olevat trendit ovat ehtineet kehittyä pitkään, ja niiden kurssin muuttaminen vaatii paljon suurempia ponnisteluja kuin lyhyemmän aikavälin kaavioissa olevat trendit. Voit kuitenkin aina käydä kauppaa trendillä oman aikaskaalasi sekä hintatavoitteidesi ja riskinottohalukkuutesi mukaan.  

Trendin tunnistaminen hintojen käyttäytymisellä

Trendimarkkinat (nousu- ja laskutrendit) sopivat erinomaisesti swing-treidaajille, jotka voivat asettaa laajoja hintatavoitteita, kun taas vaihteluväliin sidotut markkinat (sivutrendit) sopivat scalperseille ja päivätreidaajille, jotka pyrkivät saamaan nopeita voittoja asettamalla lyhyitä hintatavoitteita. Trendin optimaalisten sisään- ja ulostulokohtien valitsemiseksi hintatoiminnan harjoittajat käyttävät trendiviivoja ja kanavia. Noususuhdanteessa trendiviiva piirretään yhdestä tietystä heilahtelun matalimmasta tasosta, yhdistetään se toiseen peräkkäiseen, mutta korkeampaan heilahtelun matalimpaan tasoon ja projisoidaan viiva tulevaisuuteen. Viiva toimii tällöin dynaamisena tukiviivana, ja optimaaliset ostopositioiden syöttökohdat tunnistetaan, kun hinta koskettaa trendiviivaa tai tulee sen lähelle. Päinvastainen pätee myös laskusuunnassa, jossa trendiviiva piirretään yhdestä tietystä heilahtelun korkeimmasta tasosta, yhdistetään se toiseen peräkkäiseen, mutta matalampaan heilahtelun korkeimpaan tasoon ja projisoidaan viiva tulevaisuuteen. Trendilinja toimii tällöin dynaamisena vastarintalinjana, ja optimaaliset myyntipositioiden sisäänmenokohdat tunnistetaan, kun hinta koskettaa linjaa tai tulee lähelle sitä.

Vaihteluväliin sidotuilla markkinoilla trendiviivat piirretään vaakasuorina linjoina selkeästi määritellyille tuki- ja vastusalueille. Kauppiaat pyrkivät sitten antamaan ostotoimeksiantoja, kun hinta on tukilinjalla tai sen lähellä, ja myyntitoimeksiantoja, kun hinta on vastarintalinjalla tai sen lähellä. Trendiviivat ovat yksi parhaista oppaista strukturoidulle hintatoimintakaupankäynnille. Tästä huolimatta hinta ei koskaan liiku yhdenmukaisesti, ja on tärkeää säätää trendiviivoja aina niin, että ne pystyvät tuottamaan käytännöllisiä kaupankäynti-ideoita tai signaaleja. Kuten aiemmin mainittiin, trendien sisällä on trendejä, ja tämä tarkoittaa, että milloin tahansa voi olla useita trendiviivoja.

Nousutrendi voi koostua useista ”nousutrendeistä” tai jopa joistakin ”laskutrendeistä”. Trendiviivoja käytettäessä on tärkeää tarkkailla niiden kaltevuutta tai kaltevuutta. Mitä jyrkempi kaltevuus on, sitä merkittävämpi trendi on. Jyrkät trendiviivat rikkoutuvat kuitenkin helpommin kuin vähemmän jyrkät. Joissakin tapauksissa on aina suositeltavaa piirtää ”parhaiten sopivia” trendiviivoja, eikä kannata vaivautua seuraamaan jokaista swing-matalaa tai swing-huippua. Tällä tavoin voidaan jättää huomiotta hintojen ääri- tai huippukohdat, jotta markkinoilla olisi käytännöllinen hintaohje. Koska trendiviivat toimivat oppaana, on tärkeää aina etsiä yhtymäkohtia muiden hintasignaalien kanssa. Joitakin parhaita trendiviivoja täydentäviä hintakehityssignaaleja ovat kynttilänjalka- ja viivakaavioiden kuviot.

Kaaviokuvioiden avulla treidaajat voivat tulkita raakaa hintatoimintaa markkinoilla. Ne kirjaimellisesti auttavat kauppiaita seuraamaan kysynnän ja tarjonnan voimia markkinoilla hinnan ja ajan kautta. Kaaviokuviot osoittavat 3 ensisijaista signaalia: trendin jatkuminen, trendin kääntyminen ja trendin neutraalisuus.

  • Jatkumokaavion kuviot muodostuvat suuntautuvilla markkinoilla, ja ne viestivät, että vallitseva suuntaus todennäköisesti jatkuu. Joitakin suosittuja jatkumokuvioita ovat muun muassa suuntakiilat ja liput.
  • Käänteiskaavioita muodostuu myös trendimarkkinoilla, mutta ne viestivät siitä, että vallitseva trendi on menettämässä vauhtia ja että käänne on tapahtumassa. Joitakin suosittuja käänteiskuvioita ovat muun muassa pää ja hartiat sekä tuplapohjat.
  • Neutraalit kaaviokuviot voivat muodostua millä tahansa markkinoilla ja viestiä, että suuri hintaliike on tapahtumassa, mutta ne eivät anna mitään suuntaa antavaa vihjettä. Suosittu neutraali kuvio on symmetrinen kolmio.

Mutta eivät kaikki treidaajat rakasta kaupankäyntikaavioita ”raakana”. On muitakin ”hienostuneita” tapoja, joita treidaajat käyttävät markkinoiden trendien määrittämiseen ja kaupankäyntiin. Alla on joitakin tärkeimpiä teknisen analyysin työkaluja, joita käytetään trendien määrittämiseen.

Tekninen analyysi – Trendin seurantaindikaattorit

Teknisen analyysin indikaattoreiden käyttö on tärkeä osa markkinoiden trendien tunnistamista, määrittelyä ja vahvistamista. Näitä indikaattoreita käytetään menneiden suuntausten tarkistamiseen ja sen jälkeen tulevien liikkeiden ennakoimiseen. Esimerkkejä teknisistä indikaattoreista ovat liukuvat keskiarvot, suhteellinen vahvuusindeksi (RSI), ADX-indikaattori ja stokastiset oskillaattorit. Trendikauppastrategioissa, jotka sisältävät myös kaupan hallintasääntöjä sekä sisään- ja uloskirjautumispisteitä, käytetään usein yhtä tai useampaa trendinseurantaindikaattoria ohjaamaan päivittäisiä kaupankäyntipäätöksiä.

Liikkuvat keskiarvot

Liukuvat keskiarvot ovat vanhin ja epäilemättä suosituin saatavilla oleva teknisen analyysin työkalu. Ne auttavat paitsi trendin suunnan määrittelyssä myös trendimomentin ja mahdollisten trendinmuutosten määrittämisessä. Liukuvia keskiarvoja on helppo ja käytännöllinen käyttää trendikaupankäynnissä. Nousutrendi on käynnissä, jos hinnat ovat liukuvan keskiarvon yläpuolella, kun taas laskutrendi on käynnissä, jos hinnat ovat sen alapuolella. Mitä jyrkempi liukuvan keskiarvon kaltevuus on, sitä merkittävämpi trendi on ja päinvastoin. Useita liukuvia keskiarvoja voidaan myös yhdistää, jotta kauppiaat voivat vahvistaa trendejä ja määrittää käänteisnäkymät. Kun nopeampi liukuva keskiarvo on hitaamman yläpuolella, vahvistetaan nousutrendi, ja kun nopeampi liukuva keskiarvo on hitaamman alapuolella, vahvistetaan laskutrendi. Liukuvan keskiarvon ylitys voi myös merkitä trendin kääntymistä. Esimerkiksi nousutrendissä trendin kääntyminen tapahtuu, kun nopeampi liukuva keskiarvo ylittää hitaamman liukuvan keskiarvon alaspäin.

Bill Williamsin fraktaali indikaattori

Sanotaan, että markkinat ovat luonteeltaan fraktaalisia, että kaaoksen keskellä on toistuvia kuvioita, jotka tarkkaan tulkittuna voivat auttaa valitsemaan tuottoisia mahdollisuuksia.Bill Williamsin fraktaali indikaattori on visuaalinen indikaattori, joka auttaa treidaajija seuraamaan markkinoiden syklistä liikettä ja poimimaan hyviä sisäänpääsypisteitä trenditietoisilla markkinoilla sekä havaitsemaan mahdolliset trendinmuutokset riittävän ajoissa. Indikaattori tulostaa osto- ja myyntifraktaaleja kaavioon. Ostofraktaali on nuolinäppäin, joka on painettu hinnan yläpuolelle. Se toimii vastuskohtana, ja treidaajat vahvistavat nousutrendin olevan käynnissä, kun hinta sulkeutuu ostofraktaalin yläpuolella. Vastaavasti myyntifraktaali on nuoli, joka on painettu hinnan alapuolelle. Se toimii tukipisteenä, ja treidaajat vahvistavat laskusuuntauksen, kun hinta sulkeutuu myyntifraktaalin alapuolella. Vaikka se ei olekaan mikään ehdoton suunnannäyttäjä, Bill Williamsin fraktaali-indikaattori on enemmän kuin tehokas trendin suunnan helppoon määrittämiseen. Pelkästään fraktaaleja tarkkailemalla treidaajat voivat määrittää, onko vallitseva markkinatilanne nousu- tai laskusuhdanne vai jopa sivuttain kulkevat markkinat.

ADX indikaattori

Average Directional Index (ADX) on suosittu oskillaattori, joka auttaa tunnistamaan trendin suunnan sekä trendin momentumin. Se vaihtelee arvojen 0 ja 100 välillä. ADX:llä on myös +DI (vihreä viiva) ja -DI (punainen viiva). Kun +DI on -DI:n yläpuolella, se viestii noususuuntauksesta, ja kun -DI on +DI:n yläpuolella, se viestii laskusuuntauksesta. Kun viivat ovat lähellä toisiaan, se on merkki vaihteluväliin sidotuista markkinoista. On myös tärkeää tarkkailla keskiviivaa (arvo 50). Kun ADX on yli 50, se merkitsee vahvaa trendiä; sen alapuolella se merkitsee, että vallitseva trendi on menettämässä voimiaan, mikä voi olla varhainen signaali mahdollisesta trendin kääntymisestä tai vaihtelumarkkinoiden alkamisesta.

RSI indikaattori

RSI (relative strength index) on suosittu johtava momentumindikaattori, jota käytetään trendin vahvuuden määrittämiseen. Se on oskillaattori, joka osoittaa markkinoiden yliostetut ja ylimyydyt olosuhteet, mutta sitä voidaan käyttää myös trendien vahvuuden määrittämiseen. RSI-indeksi vaihtelee välillä 0-100, ja lukemat 30 ja 70 osoittavat vastaavasti ylimyytyjä ja yliostettuja olosuhteita. Trendikaupankäynnissä kauppiaat kuitenkin tarkkailevat 50:n kohdalla olevaa keskiviivaa. Kun hinnat ovat yli 50, se tarkoittaa, että kohde-etuutena olevat markkinat ovat vahvassa noususuunnassa; kun taas hinnat alle 50 tarkoittavat, että kohde-etuutena olevat markkinat ovat vahvassa laskusuunnassa.

Mikä luo ja ylläpitää trendejä?

On tärkeää pystyä tunnistamaan trendit ja käymään kauppaa niiden mukaan, mutta on myös tärkeää ymmärtää, mikä niitä muokkaa ja ylläpitää. Trendeihin vaikuttavat eniten taustalla olevat perustekijät ja markkinatunnelmat. Esimerkkinä perustekijöistä voidaan mainita, että osakkeen trendi voi heijastaa yrityksen taloudellista vahvuutta. Jos osake liikkuu korkeammalle, se voi johtua siitä, että yritys on onnistunut toteuttamaan liiketoimintasuunnitelmansa, tai siitä, että se ennakoi tulevaisuudessa suurempia tuloja ja voittomarginaaleja. Valuuttojen osalta valuutta voi vahvistua tai heikentyä riippuen kohde-etuutena olevan maan koroista, työllisyydestä, kaupasta ja muista taloudellisista tekijöistä. Trendi voi syntyä ja pysyä yllä myös teknikkojen toimesta. Teknisten kauppiaiden yhteiset toimet voivat määritellä tuki- ja vastusalueet.

Jos esimerkiksi nousutrendissä oleva hinta rikkoo määritellyn vastuksen yläpuolelle, teknikot innostuvat osallistumaan liikkeeseen tai lisäämään positioitaan. Tämä ruokkii sitten kysyntää, mikä edistää nousutrendiä edelleen, vaikka taustalla olevissa perustekijöissä ei tapahtuisikaan merkittäviä muutoksia. Myös inhimilliset tunteet voivat ylläpitää markkinasuuntauksia. Pelko, ahneus ja luottamus ovat tärkeimmät tunteet, jotka vaikuttavat kauppiaiden toimintaan, ja yhdessä ne voivat määrittää vallitsevan markkinatunnelman. Jos markkinaosapuolet ovat kollektiivisesti peloissaan, markkinoilla vallitsee negatiivinen tunnelma ja näin ollen markkinoilla on laskupaineita. Toisaalta, jos he ovat kollektiivisesti luottavaisia (tai jopa ahneita), markkinatunnelma on positiivinen ja näin ollen noususuhdanne syntyy.

Tehokasta treidausta trendeillä

Hyvien kaupankäyntimahdollisuuksien valitseminen trendissä ei riitä; viime kädessä minkä tahansa position menestys määräytyy irtautumiskohdan mukaan. Kun kaupankäynti perustuu raakaan hintatoimintaan yhdistettynä trendiviivoihin, hintatavoitteet olisivat ihanteellisia kanavia käytettäessä. Kanavat ovat pohjimmiltaan yhdensuuntaisia trendiviivoja, jotka on piirretty siten, että hintakehitys pysyy trendiviivan rajojen sisällä. Kanavat ovat ihanteellisia tavoitteiden asettamiseen. Esimerkiksi nousutrendissä ylempi viiva edustaa alueita, joilla hinta voi alkaa vetäytyä tai laskea, ja tämä olisi hyvä taso poistua ostotoimeksiannosta.Fibonacci-työkalu on myös elintärkeä trendikaupankäynnissä. Työkalu piirtää kahdenlaisia viivoja: Fibonacci Retracements ja Fibonacci Extensions.

Kun Fibonacci-retraktiot auttavat kauppiaita valitsemaan optimaaliset kaupankäynnin sisäänpääsykohdat trenditilanteessa olevilla markkinoilla, Fibonacci-laajennustasot pyrkivät osoittamaan, kuinka pitkälle hinta voi mennä. Fibonacci-laajennuksia voidaan sellaisenaan käyttää lopullisten hintakohteiden tai poistumishinnan asettamiseen. Kauppiaat voivat myös irtautua positioista käyttämällä raakoja hintasignaaleja, esimerkiksi käänteiskynttiläkuvioita, kuten tuplapohjaa, nousevilla markkinoilla. Kaupankäyntipositioista poistuminen voidaan tehdä manuaalisesti tai käyttämällä stop loss- ja take profit -toimeksiantoja. Take-profit-toimeksiannot varaavat ennalta määritellyn voittosumman pois markkinoilta, ja niitä on parasta soveltaa käyttämällä työkaluja, kuten kanavia ja Fibonacci-laajennuksia, kuten edellä on käsitelty.

Stop-lossit ovat toimeksiantoja, jotka sulkevat positiosi, kun hinnat liikkuvat sinua vastaan, ja suojaavat sinua uusilta tappioilta. Stop-lossit ovat tärkeä riskinhallintaväline, koska ne estävät katastrofaaliset tappiot. Stop-loss-strategian toteuttamisen haittapuolena on, että joskus toimeksiannot voivat sulkea sinut pois positiosta, joka muuten olisi ollut kannattava, jos sitä ei olisi likvidoitu. Tämä tarkoittaa, että on tärkeää määrittää parhaat kohdat stop-lossien asettamiselle.

On olemassa erilaisia stop-loss-tyyppejä, joita elinkeinonharjoittajat voivat käyttää markkinoilla, kuten tavallisia stop-loss-toimeksiantoja ja trailing stoppeja. Vakiostop-lossit ovat parhaimmillaan volatiileilla markkinoilla, jotka voivat muuttua kaoottisiksi, kuten uutisjulkistusten aikana. Ne realisoivat positiosi, kun asetettu hinta saavutetaan. Trailing stopit taas ovat liikkuvia stop-loss-toimeksiantoja, jotka asetetaan markkinahinnan alapuolelle tai yläpuolelle. Ne ovat ihanteellisia kaupankäynnissä suuntautuvilla markkinoilla, koska ne lukitsevat voitot, kun hinnat etenevät suuntaasi.

Lopuksi

On totta, että ”trendi on ystäväsi…. kunnes se loppuu”. Mutta trendin lopun ei tarvitse yllättää sinua. Hintatoimintatekniikoiden ja edellä mainittujen hyödyllisten indikaattoripohjaisten strategioiden asianmukaisella soveltamisella treidaajat varmistavat, että he käyvät kauppaa sujuvasti ja seuraavat aina markkinoiden merkkejä. Jos ole hyvä ystävä, trendi palkitsee sinut!

Mikä on trendi? – UKK

  • Toimiiko trenditreidaus?

    Trendikaupankäynti on toiminut siitä lähtien, kun markkinoita on ollut, se toimii edelleen, ja se toimii hyvin pitkälle tulevaisuuteen yhdestä yksinkertaisesta syystä: trendejä on olemassa, ne voidaan tunnistaa, ja kun ne on tunnistettu, niillä voidaan käydä kauppaa voitolla, vaikka riskejä on tietysti myös olemassa. Luonnollisesti ei ole mitään keinoa sanoa, milloin trendi alkaa tai milloin se päättyy, mutta on olemassa tapoja tunnistaa se, kun se tapahtuu, ja kun pystyt tekemään sen, pystyt myös vangitsemaan jonkin osan tästä trendistä melko säännöllisesti.

     
  • Kuinka kauan trendi kestää?

    Todellinen vastaus tähän on, että trendit kestävät niin kauan kuin ne kestävät. Meidän tehtävämme ei ole tietää, kuinka kauan trendi kestää. Meidän tehtävämme on tunnistaa trendit, kaapata osa trendistä voiton saamiseksi ja poistua ennen kuin trendi päättyy ja kääntyy. Huomaa, että trendejä on monenlaisia. On olemassa sekä nousu- että laskutrendejä ja jopa sivutrendejä. On olemassa trendejä, jotka kestävät 5 vuotta tai pidempään, trendejä, jotka kestävät vuoden tai vähemmän, ja jopa trendejä, jotka tapahtuvat yhden kaupankäyntijakson aikana. Näin kauan trendi kestää.

     
  • Milloin tietää, että trendi on poistumassa?

    Noususuhdanteessa olevat markkinat tekevät jatkuvasti korkeampia ylä- ja alamäkiä. Laskusuhdanteessa olevat markkinat tekevät jatkuvasti matalampia ylä- ja alamäkiä. Kun näet näiden ehtojen päättyvän, tiedät, että myös trendi on päättymässä. Jos siis noususuhdanteessa hinta ei saavuta uutta korkeampaa huippua tai jos se laskee viimeisimmän matalimman tason alapuolelle ja tekee matalimman tason, tiedät, että suuntaus on päättymässä ja että se kääntyy pian laskuun. 

     

Avaa kaupankäyntitili AvaTradessa tai kokeile riskitöntä demo-tiliämme!